Beteenden & Lagen om Attraktion

Ibland så blir jag konfunderad över att jag inte har förstått vissa saker tidigare... Kunskapen och medvetenheten har funnits hela tiden men något har saknats för att man ska koppla på riktigt.

Jag var på en kurs i Göteborg förra veckan och föreläsaren pratade om hur man reagerar på andras beteende också avgör om de kommer att eskalera eller försvinna. Just denna kurs handlade om ungdomar som istället för instutionsplacering skulle bo i familjehem. Att jobba enligt den modellen innebar att alla "negativt" beteende ignoreras men skrivs ned (det finns en poänglista som ska fyllas i varje dag), alla positiva beteenden uppmuntras dock massor. En sån liten sak som att ställa väckarklockan och komma upp i tid på morgonen eller att borsta tänderna bekräftas alltid.


Föreläsaren sa även att vi i Sverige överlag är tysta om allt är som det ska vara medan om något är fel säger vi till. Det blir ju lite bakvänt... Då är det ju negativa beteenden som får uppmärksamhet och förstärks oavsett om det är hunden som tuggar på skor eller barnet som gör stopp i toaletten med allt papper från rullen... Men samtidigt glömde vi kanske att berömma hunden som satt fint innan den fick lov att äta frukost eller barnet som tog på sig kläderna utan att bråka.



Detta synsätt går ju hand i hand med lagen om attraktion - det vi fokuserar på får vi också mer av! Jag ska verkligen lägga detta på minnet och lägga band på mig själv och inte uppmärksamma något negativt, jag ska bara uppmärksamma det positiva hos mina närmsta och se om det blir någon skillnad - ett himla intressant projekt som jag har framför mig - återkommer angående resultatet!




Kärlek & Ljus Till Er Alla



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spirituellabella

Bloggen handlar om mitt liv med spirituella inslag. Att finna & bevara inre lugn & harmoni, strösslat med glädje, kärlek & skratt är enligt mig meningen med livet.

RSS 2.0