Relationsakuten

Det har väl knappast undgått någon att jag fascineras av realationer och dylikt? Har bläddrat lite i två böcker "Män är från mars, kvinnor är från Venus" och "Sju gyllene regler för en lycklig kärleksrelation". Män är från mars..-boken läste jag för en herrans massa år sedan medan jag aldrig kommit i kontakt med "gyllene regel boken" innan. Båda böckerna är skrivna av amerikanska psykologer och jag tycker att de båda har vettiga saker att komma med.



Visst plockar man ut godbitar som stämmer in mer än annat men så hanterar vi ju all information vi möter. Man sållar ut det som är viktigt och som känns relevant för en själv. Det finns ju som sagt inte en enda sanning utan det gäller att finna sin egen väg här i livet gajdad av sin egna inre kompass.




Men en sak som fick mig att dra på munnen var att kvinnor alltid anser att saker och ting kan förbättras. Ett förhållande behöver inte vara dåligt för att man vill vårda (a.k.a förbättra) det. (Generaliseringar stämmer banne mig in på mig med emellanåt..) Det är ju självklart att allt kan bli bättre och bättre...märkligt att inte män har den insikten. Eller har de det? Hade varit superintressant att få en mans åsikt om böckerna.. Kanske kan man slå in dem i papper som man gjorde med skolböckerna i lågstadiet och skriva en egen rubrik tex. "Vad du än gör - läs absolut INTE denna boken". Det borde nog locka mer än den riktiga titeln? Fast vad vet jag? Har ingen koll på män och kommer nog aldrig att få hur mycket jag än förkovrar mig i ämnet.


 

Men hursomhelst så går tydligen männen in i sin "grotta" när de har något problem att fundera på eller något som ska lösas... Låter onekligen orimligt - vet inte alla om att problem blir lösta på bästa sätt genom att prata med så många som möjligt om det samtidigt som det dricks kaffe?

 

 

 

Jag är i vilket fall benägen att hålla med om att metaforen "Män är från mars, kvinnor är från Venus" är passande för att beskriva våra olikheter ...







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spirituellabella

Bloggen handlar om mitt liv med spirituella inslag. Att finna & bevara inre lugn & harmoni, strösslat med glädje, kärlek & skratt är enligt mig meningen med livet.

RSS 2.0