Besserwisser & Kärlek

En sak som jag har funderat väldigt mycket över är detta med att det som vi stör oss på hos andra är saker som vi inte vill se hos oss själva. Alltså varje människa har alla personlighetsdrag till viss del men på olika nivåer. men om vi tar lilla mig som exempel - jag har väldigt svårt för "besserwissrar". De som alltid anser sig ha rätt och som absolut inte kan se saker å ting ur andras synvinklar.

Självklart ser jag inte mig själv som en besserwisser - men sen är det alltid svårast att se sig själv. Kanske tillhör jag besserwisser-skaran jag med? Känns inte bra nånstans men när jag rannsakar mig själv så kan det nog stämma...

Tex i skolan där de alltid tjatar om vikten av vetenskapligt tänkande/studier/forskning - jag ser ju ner på dem i smyg. Jag måste anpassa mig efter deras töntiga mallar för att bli godkänd men bakom deras ryggar skrattar jag åt deras desperata försök att finna ...åååå hittar inte det svenska ordet....det får duga med det engelska ordet - "consistency" bland människors beteende (och alla andra aspekter av vår värld för den delen). Ska det vara så svårt att förstå att man inte kan lägga en och samma mall över hela människosläktet? Vi är alla olika - men det är ju det som är bra! I en grupp och tillsammans blir vi starka genom att vi kompletterar varandra med olika egenskaper. Visst kan vi finna generella mönster som kan passa in på en majoritet men frågan är varför det är så viktigt att finna dessa generella mönster? Blir vi tryggare? Får vi en klarare bild av verkligheten? Alla skapar ju sin egen verklighet utifrån våra individuella erfarenheter så två personer kan aldrig uppleva världen exakt likadant.

Summan av kardemumman blir i vilket fall att jag nog är lite besserwisser själv.../skäms

Oavsett vad jag är och vilka egenskaper jag har så finns det en mening med att jag har dem! Jag behöver dessa egenskaper för att nå mitt livsmål i detta livet. Så jag är tacksam över att jag är jag och att Ni är Ni (inkulderat alla "beserwissrar" hehe)



Vi bör nog alla överlag se på våra medmänniskor med lite "snällare ögon". Varför kritisera å fokusera på deras negativa karaktärsdrag? Ju mer fokus som läggs på det ju mer kommer vi att få se av dessa sidor. Därför röstar jag i egenskap av en Spirituell Bella att all fokus ska läggas på positiva egenskaper hos dem vi möter - strössla mer komplimanger runt oss (som givetvis ska vara äkta) och hjälpa de människor som vi möter att må lite bättre!

Så idag vill jag tacka för att just Du är Du - alla dina egenskaper gör Dig till en fantastisk människa och jag respekterar dig djupt. Du kompletterar resten av världen perfekt och du befinner dig precis där du bör vara för att samla erfarenheter som tar dig närmare ditt livssyfte. Jag känner oändligt mycket kärlek för Er alla. Du är unik och Du har en speciell plats i mitt hjärta.

Så vad säger Ni? Ska vi ta & sprida ännu mera kärlek i världen idag?







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spirituellabella

Bloggen handlar om mitt liv med spirituella inslag. Att finna & bevara inre lugn & harmoni, strösslat med glädje, kärlek & skratt är enligt mig meningen med livet.

RSS 2.0