Kanske Off Topic?

Ni vet ju hur jag alltid säger att det finns en mening med allt som sker även om man inte kan se det när man är mitt uppe i till exempelvis nåt jobbigt. Men ta detta med mina öl-drickar-vanor, jag har massa valmöjligheter för hur jag ska se på detta... Antingen kan man se det ur flera negativa perspektiv eller ur positiva perspektiv, den enda skillanden som detta gör är väl egentligen hur jag själv mår? Hur jag tolkar detta antingen gynnar eller stjälper mitt välbefinnande. Tex:


1. Ingen tycker om mig för att jag inte dricker upp mina öl och så blir jag ledsen i ögat & tycker synd om mig själv... eller

2. Gud va bra att detta ämne kom upp, så jag blev inspirerad av något så jag fick ihop ett helt blogginlägg å det känns jättebra

Det är JAG som bestämmer hur jag upplever världen och händelser i mitt liv! Detta är ju bara en slags metafor men jag vill komma fram till hur mycket bättre varenda individ på denna planet kan må, bara av att vi VÄLJER att tänka rätt!



Om vi har blivit dumpade några gånger har vi också flera valmöjligheter om hur vi vill se på det.

1. Man kan välja att tycka synd om sig själv, fundera på om det är något fel på mig? Borde jag förändra mig osv vilket absolut inte är rätt väg, det främjar inte ens självkänsla eller får en att må bra!

2.  Man kan inse att det handlar om att man bara inte hittat rätt partner ännu. Man borde vara tacksam för att de har försvunnit ur våra liv så att vi nu är ett steg närmare att träffa Mr Right =)

Här handlar det återigen om att tänka rätt, vad mår jag bäst av? För att vi har ju själva ansvaret över vårt välbefinnande - visst?

Hoppa Ni har en underbaaaar dag kantad med rosa fluff å goda kakor!


Kommentarer
Snapp

Ja. :) Det är så rätt. Man väljer hur man vill ta till sig allt. Antingen positivt eller negativt.

Härligt! :)

2009-02-28 @ 07:49:38
Warlock

Ja, jo, principen är rätt, att vända negativa känslor till positiva. Risken med din teknik är bara att du rättfärdigar ett betéende hos dig själv med någon påhittad förklaring och slipper därmed ta itu med denna del av dig själv som behöver bearbetas.



Annars är det inte så svårt att vända negativa känslor till positiva, hur hemska de än är. Hitta något roligt i allt det hemska, fokusera på det och skratta åt eländet :). Funkar bra när man ser skräckfilm också..



Warlock

2009-02-28 @ 14:12:38
URL: http://warlock.webblogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spirituellabella

Bloggen handlar om mitt liv med spirituella inslag. Att finna & bevara inre lugn & harmoni, strösslat med glädje, kärlek & skratt är enligt mig meningen med livet.

RSS 2.0